Fogarasi József

Személyiségazonosító: diagnózis és terápia!

Személyiségazonosító: diagnózis és terápia!

 

Az elmúlt hónapokban (február és május) a Kormánnyal folytatott levelezés során döbbentem rá, hogy talán teljesen felesleges volt az 1980-as években az ELTE BTK-n - Szociológia szakon - diplomát szereznem és tanári minősítést kapnom, hiszen annak ellenére, hogy a szociológia módszertan órákon megtanították velünk a kérdőívszerkesztés elméleti és gyakorlati követelményeit, illetve a gyakorlatok során ízekre szedve egymás nagy gonddal és fáradtsággal elkészített egyéni kérdőíveit szinte semmire sem mentem a tanultakkal a két országos konzultációra bocsátott kérdőív tartalmi és formai-szerkezeti tanulmányozása során.

 

Csak a Nemzeti Konzultáció 2011. – Kérdések az új alkotmányról – és a Szociális Konzultáció 2011. – Hallgassuk meg egymást – kérdőíveit tanulmányozva szembesültem azzal a konkrét ténnyel, miszerint a sok megtanult egyetemi ismeret csak zavar a két kérdőíven feltett kérdések megértésében és az adható válaszok értelmes kiválasztásában. A diploma átvételekor gondolni sem mertem volna, hogy a reprezentativitás szigorú követelményei feloldhatók azzal, ha a kérdőívet valamennyi állampolgárnak (választópolgárnak), illetve „magyar embernek” megküldjük nem foglalkozva azzal, hogy kit tekintünk magyar állampolgárnak (választópolgárnak), illetve magyar embernek határon belül és határon kívül? Ezeknek az apróságoknak a megismerése és egyértelműsítése amúgy is hosszú időt rabolna el az érdemi munkától (a megküldött kérdőívek összeszámlálásától), de különben sincs semmi értelmük, hiszen valamennyi fogalom (kifejezés) értelme gyakorlatilag és praktikusan is mindig attól függ, hogy mit akarunk a beérkezett válaszokból kihozni, illetve mire akarjuk azokat ráhúzni (mit akarunk velük beérkezésüket követően igazolni, bizonyítani)! Ennek következtében az is mellékessé válik, hogy hányan küldik majd vissza kitöltve a kérdőívet és hogy a visszaküldött kérdőíven szereplő válaszok a visszaküldő saját, egyéni véleményével azonos-e, avagy a visszaküldött kérdőíven szereplő válaszok csupán a kérdőíveket összegyűjtő és így több személyt (családot, rokonságot, baráti kört, kisebb település valamennyi lakosát stb.) is képviselő egyetlen - az összegyűjtött kérdőíveket kitöltő - személy véleményét tükrözi-e.            

 

Persze az igazi problémát nem is a reprezentativitás leírt szabályainak korrekt és objektív módon való alkalmazása okozza. Ennél sokkal komolyabb szellemi felkészültséget és aprólékos munkát igényel a cél ismeretében az egyes kérdések egyértelmű, nyelvtanilag helyes és pontos (megválaszolható) megszerkesztése és megfogalmazása. A szociológiai módszertan egyetemi oktatója borítékolhatóan magához nyúlt volna az olyan leegyszerűsítések, mint a „vannak, akik”, „mások”, „megint mások” stb. olvastán (ilyen kérdések megfogalmazásával és benyújtásával egyikünk sem szerezhetett volna diplomát). Igaz, a legegyszerűbb módon sokaságot képezni úgy lehet, ha a részletekkel nem bíbelődünk; az csak zavarná a kérdés összeállítóját, de a válaszok értékelőjét is! Nem tudom, hogy milyen stabil műveltséggel és szakmai felkészültséggel rendelkezhetett az, aki (akik) a közrebocsátott kérdőívek kérdéseit megfogalmazásra előkészítette, szakmailag és nyelvtanilag véglegesítette, majd ezt követően lektorálta, de annyi biztos, hogy vagy híján lehetett az írás- és helyesírás szabályai követelményeinek ismeretével, vagy a kapott ellenérték első számjegyét követő nullák számszerűsége láttán könnybe lábadt szeme elhomályosíthatta műveltségét, szakmai korrektségét és elméjét. De azzal is előre, és borítékolható módon bizonyosságot szerezhettünk volna e kérdések alkalmazhatatlan „bugyutaságáról”, ha és amennyiben kontrollként - mint országos konzultációs/népszavazási kérdések - lakmuszpapírként az OVB elé terjesztve belemártásra kerültek volna az OVB által előszeretettel hivatkozott, de még soha és senki által nem látott ún. egyértelműségi tesztfolyadékba. Biztos, hogy mindenféle színben tündökölt volna és még csak a színeket felismerő és egymástól elkülöníteni képes nyelvszakértő sem kellett volna letiltásukhoz. Nem ez történt!

A feltett kérdések színvonal-minőségét csak az előre meghatározott zárt válaszlehetőségek színvonal-minősége képes „felül múlni”. A szociológiai módszertan tankönyv e tárgykörbe vágó fejezeteinek fekete festékkel nyomtatott oldalai és mintái szembekerülve a két említett kérdés-válaszsort tartalmazó ívekkel biztosan (szabad szemmel is láthatóan) elszíntelenedtek volna a „sárga” irigységtől, amikor azzal a ténnyel szembesültek, hogy a válaszoló a helyes (elvárt) válasz bejelölését a legtöbb esetben a rendelkezésére álló kettő érdemi válasz közül el sem tévesztheti annak képletes villogása miatt. Ha pedig a két lehetőség közül a villogó helyes válasz megjelölésének felelőssége megviselte volna fizikai és szellemi állóképességét, akkor mentőövként még mindig ott volt a segítségére siető biztosan semleges és semmilyen felkészültséget és olvasottságot nem igénylő harmadik válaszlehetőség felvállalása: „Nem tudom megítélni a kérdést.” Jó lett volna tudni, hogy a visszaérkezett kérdőívek között – kérdésekre kivetítve – mennyi volt az e lehetőséggel élt válaszolók számszerűsége! Nyilván nem számottevően elenyésző. E felelősség orvosi hatásainak enyhítése végett a Szociális Konzultáció kérdőívének 10 kérdése közé az ún. szabad válaszlehetőségre inspiráló kérdés már felvételre sem került.

 

Tanulva az országos konzultációra bocsátott két kérdés-válaszsor módszertanából én is készítettem egy zárt kérdés-válaszsort, melyet az alábbiakban mindenki számára hozzáférhetővé teszek két megjegyző-kiegészítéssel: a kitöltés ugyan önkéntes, de előtte ajánlatos mindenki számára a szóbeli konzultáció háziorvosával vagy gyógyszerészével; aki pedig a sikerben már előre biztos szeretne lenni, az előbb olvassa el az értékelést majd - ehhez igazítva kitöltési vehemenciáját - lásson munkához!

 

Budapest, 2011. augusztus 16.          


 

KÉRDŐÍV

 

KÉRDŐÍV

 

Ismerjük meg önmagunkat!

 

(A kérdőív - önkéntes - kitöltése előtt kérdezze meg háziorvosát vagy gyógyszerészét.)

 

1.      a) Vannak, akik odúba bújnak mások elől, hogy ne kelljen senki szemébe nézni.

b) Mások sötétbe burkolóznak, hogy tükörbe nézve saját szemükkel se szembesülhessenek.

c) Jó néhányan sehova sem bújnak, mivel sosem néznek senki szemébe.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

2.      a) Vannak, akik hogy hazugságon ne érjék, csak közvetítő által üzennek.

b) Mások a közvetítőnek is hazudnak, hogy utóbb a hazugságot a közvetítőre kenhessék.

c) Jó néhányan viszont már a közvetítőnek adott üzenetben is hazudnak.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

3.      a) Vannak, akik mindig másoktól kérnek, de adni senkinek nem adnak.

b) Mások attól is kérnek, akit gyűlölnek és ócsárolnak.

c) Jó néhányan köszönés helyett is kérnek, majd elvárják, hogy a teljesítést követően is a másik hálálkodjon.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

4.      a) Vannak, akiknek szókincse csupán szitkokból és ocsmány jelzőkből áll.

b) Mások mindezt jól rejtegetik, majd kiszemelt „áldozatuk” üzenetrögzítőjére zúdítják.

c) Jó néhányan ocsmányságukat mosolyba csomagolva tálalják.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

5.      a) Vannak, akik az előbbiekben említett szókincsüket otthonról hozták.

b) Mások mindezt a bölcsészeten tanulták és erről hivatalosan kiállított papírral is rendelkeznek.

c) Jó néhányan azonban csupán furulyázni tudnak és szókincsüket a trutyival együtt a bakancsosok agyi műveltségéből merítik.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

6.      a) Vannak, akik e szókincsükkel nem büszkélkedve csupán állatokat gondoznak.

b) Mások e műveltségüket igyekezve titkolni csak gyerekeket felügyelnek a napköziben.

c) Jó néhányan viszont műveletlenségüket természet adta bájaikkal leplezve akadémiákon is oktatnak.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

7.      a) Vannak, akik gondolatok nélkül is képesek bármelyik tudomány területén tudományos-kutató munkát végezni.

b) Mások ugyan gondolatokkal néha rendelkeznek, de azokat sorrendbe szedve érthető mondatokba foglalva papírra vetni még sohasem voltak képesek.

c) Jó néhányan viszont mások gondolatait és írásait kisajátítva képesek tudományos fokozat(ok)hoz is jutni.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

8.      a) Vannak, akik csupán megveszik nevük feltüntetését, de a kész munkához tevőlegesen semmi közük nincs.

b) Mások tudományos munkája kimerül az adott műhez készített sorminta vagy margó színének kiválasztásában, de követelik az adott írásműn nevük feltűntetését.

c) Jó néhányan a többszerzős, de saját tevékenységüket el nem különíthető munkákért is kreditpontokat kérnek/kapnak.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

9.      a) Vannak, akik nyilvános pályázat révén úgy jutnak munkahelyhez, beosztáshoz stb. hogy a kiírt pályázat csupán harapásuk mélységét határozza meg.

b) Mások előmenetelének gyorsasága a feltűnő, mivel az gyakran egyenesen arányos a produkált terpesz nagyságával.

c) Jó néhányan viszont vazallusi hűségnyilatkozattal az előbb említettek mindegyikéhez terpesz nélkül is hozzájutnak.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

10.  a) Vannak, akik képesek több nyelven is megszólalni.

b) Mások többnyelvűségüket papírokkal tudják dokumentálni.

c) Jó néhányan viszont külföldi kiküldetésük esetén többnyelvűségük ellenére azért igényelnek tolmácsot, hogy ellenőrizzék azok felkészültségét, nyelvismeretét szókincsük naprakészségét.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

11.  a) Vannak, akik azért beszélnek sokat és sejtelmesen, mert írni nem tudnak.

b) Mások írni ugyan képesek, de rettegnek minden leírt szótól és mondattól a későbbi szembesítés lehetősége miatt.

c) Jó néhányan viszont sem a kimondott szótól, sem a leírt gondolattól nem rettegnek, mivel szemrebbenés nélkül utóbb mindent letagadnak.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

12.  a) Vannak, akik azt hiszik magukról, hogy valaminek a szakértői.

b) Mások ezt másokkal is elhitetve a szakértőt lektorálják.

c) Jó néhányan viszont se nem szakértők, se nem lektorok csupán pénzzel vagy kapcsolattal rendelkezvén irományukat kiadva nagy összegű honoráriumot zsebelnek be.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

13.  a) Vannak, akik munkahelyükön munkavégzés helyett/mellett másokról csupán pletykálkodnak.

b) Mások a pletykák mellett kiválóan tudnak felfelé nyalni, lefelé pedig taposni.

c) Jó néhányan viszont se nem pletykálkodnak, se nem nyalnak és taposnak, hanem figyelmeztetés nélkül csupán hátba szúrják az előttük állót.

d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

13+1. a) Ön egy kétszínű ostoba emeletes bunkó.

          b) Ön ezt tudja, de még nem elégedett magával.

          c) Munkahelyi környezetében az előbbiek miatt sokan irigylik, de sokallják is egyben említettek miatti indokolatlan és gyors karrierjét. Önt viszont mindez nem zavarja, sőt élteti.

     d) Ön melyik csoportba tartozik?

 

 

DIAGNÓZIS és TERÁPIA

 

 

DIAGNÓZIS és TERÁPIA

 

Eredmény, és javasolt kezelése!

 

(A terápia - önkéntes - megkezdése előtt konzultáljon háziorvosával vagy gyógyszerészével.)

 

1-3 helyes válasz esetén: Ön hajlamos azt hinni, hogy lenyűgöző és nélkülözhetetlen. Bújjon vissza odújába, világos pillanataiban pedig naponta kétszer (felkelés után és lefekvés előtt) tekintsen a tükörbe és a visszanéző kép által feltett kérdésekre adjon őszinte választ!

 

4-6 helyes válasz esetén: Ön súlyos elmebeteg. Bárhol is van naponta háromszor (reggel, délben és este) harangszóra feküdjön hátára és az óriásterpesz helyzetet felvéve annak középpontjában vegye kezébe „vallása bibliáját” és abból mindig más-más öt oldalt hangosan olvasson fel!

 

7-9 helyes válasz esetén: Ön - felfelé nyalva lefelé rúgva - másokat kihasználva, hátukra felkapaszkodva, felrúgva családi békéjüket építi szakmai és tudományos karrierjét figyelmen kívül hagyva, hogy amit csinál ahhoz egyrészt nem ért, másrészt kellő affinitása sincs hozzá. Tegyen önvizsgálatot és ocsmányságát összes munkatársa előtt be/elismerve azonnal hagyja ott munkahelyét és a széles nyilvánosság előtt mondjon le a munkahely által nyújtott összes kedvezményről és jogosulatlan előnyről, visszafizetve egyben az eddig felvett jogtalan kifizetéseket és térítéseket.    

 

10-12 helyes válasz esetén: Ön egy csaló, aki kastélyának fenntartására, öltözködésére és kedvteléseire anyagilag többet fordít, mint amennyit legálisan és számlával igazoltan személyesen megkeres. Ezt mások is tudják, de kéz-kezet mos alapon egyelőre - fogukat összeszorítva - hallgatnak és fedezik Önt mindaddig, amíg befolyásos - azonos nemű szexuális - barátja politikailag a nyilvánosság előtt nem kompromittálódik. Keressen gyorsan új és tisztakezű barátokat, továbbá nézzen új, szellemi és fizikai felkészültségéhez igazodó kereső tevékenység után, kiadásai fedezetéül - mértéktelen anyagi kapzsiságát leplezve - pedig cseréljen ingatlant és kérje felvételét a kolduló barátok rendjébe.

 

13 helyes válasz esetén: Ön egy mocsadék, akinek plasztikusan ránctalan arcbőre vastagabb a rinocéroszénál, füléig szaladó szájának mosolya pedig felér egy vészjósló vicsorral, csak lesből és hátulról támadva döf, hogy ellenfelével szemkontaktusba véletlenül se kerüljön. Legyűrt áldozatának szemet gyönyörködtető temetést rendez, amelyen Ön a főszereplő és az egyetlen anyagi haszonélvező. Most még virít „lelkendezőinek” körében, mivel vakok között Ön az egyetlen félszemű, de az idő múlásával a természetes szelekció is közeledik, amelynek viharában magányos faként válik a villámok martalékává. A közelgő megsemmisülés elkerülhetetlen, csupán a fájdalom enyhíthető. Ennek érdekében helyezze íróasztala közepére az Országgyűlésnek A Nemzeti Együttműködésről szóló - 1/2010.(VI.16.) OGY - politikai nyilatkozatának díszkeretbe foglalt másolatát és - a még hátralévő idejében esténként elálmosodás előtt - tartalmának szavait kétszer megismételve vésse memóriájába, majd vele együtt lefeküdve hajtsa álomra szemét.

 

13+1 helyes válasz esetén: Ön a bunkók között is valóban kivételes jelenség, akinek azonban elkeseredésre semmi oka, hiszen még nem ért fel a csúcsra és hátralévő idejében előreláthatóan még fejlődni is fog. Több diplomáról is van papírja, szakmailag azonban egyik tudományágat sem ismeri – műveléséről nem is beszélve – lektori megbízásokat azonban önkritika nélkül nyugodt lelkiismerettel felvállal. Bár több nyelvet is beszél megszólalni rajtuk mégsem képes gátlásai miatt? Önálló szakmai gondolatai nincsenek, ha pedig véletlenül lennének, akkor azokat nem képes egyedül mondatokba rendezve logikusan megfogalmazni és leírni, ezért mindig más segítségére szorul, melyet folytonosan honorálnia kell. Kiszolgáltatottságát minden lényével tagadja, de környezete elől titkolni nem tudja. Tudományos tevékenysége mások munkájának átírásából és „kölcsönvételéből” építkezik, amely még így is segítői pontosításra, logikai rendbetételre és megjelentetői pártfogásra szorul. Görcsös és erőszakos igyekezetét silány és útszéli szókinccsel párosítja eltaszítva ezzel az igaz segítőket. Önteltsége, valamint önkritikájának hiánya miatt állandó bizonyítási talpon maradásra van kárhoztatva, amely folyamatos építkezésre és ármánykodásra készteti utolsó energiatartalékait is felemésztve. Tartson szünetet és vegyen több levegőt, lemerült elemeit pedig – amíg nem késő – töltse fel. Ennek érdekében vegye kezébe Magyarország Alaptörvényét és annak Nemzeti Hitvallás című részének szövegét memorizálva naponta legalább egyszer légkondicionált helyiségben az előírás szerint leterített szőnyegen kelet felé fordulva buzgón imádkozzon bűnbocsánatért, de ne feledje 2012. január 1-jétől az imádság már kevés lesz!

 

A gyógyulásért és a teljes felépülésért sem köszönetet sem hálát nem várok, és nem fogadok el. Az esetleges önkéntesen meghatározott összegű paraszolvenciát zsebem helyett kérem az Összefogás az Államadósság Ellen Alap számlájára befizetni közvetlenül vagy csekken, esetleg átutalás formájában a megjegyzés rovatba írva „paraszolvencia”.

 

Valamennyi kérdőívet olvasó és kitöltő személynek örök életre szóló gyógyulást és „megtérő” visszavonulást kívánok.

 

 

 

 

 

Látogatók száma

a mai napon: a mai napon: 49
a héten: a héten: 209
a hónapban: a hónapban: 1993
összesenösszesen439001
az oldalt jelenleg nézik: 1